07.09.2008

Bienes hemmelige liv av Sue Monk Kidd

"Lily har vokst opp i troen om at hun drepte mora da hun var fire år gammel. Nå er hun blitt 14, og hun lengter etter tilgivelse og ei mors kjærlighet. Lily bor på en ferskenfarm i Sør-Carolina, og hennes eneste venn er den svarte tjeneren Rosaleen. Når hjemstedet eksploderer i raseopptøyer og Rosaleen blir arrestert og mishandlet, blir Lily nødt til å handle. "
(kilde: bokkilden.no)


Denne boken har jeg lenge hatt lyst til å lese, og så jeg fikk den i bursdagsgave fra Charlotte tidligere i sommer - perfekt! Jeg sparte den til Naxos-turen, og jeg nøt å lese den på stranda og på senga om kvelden. Jeg tror nemlig jeg har en forkjærlighet for historier fra sørstatene, av en eller annen grunn (Kom gjerne med tips til romaner som finner sted i sørstatene hvis du vet om noen).


Lily bærer på en vond fortid og store spørsmål om morens liv, og hun skal vise seg å være nærmere svarene enn hun selv tror. Men hos søstrene August, May og June er det mye som skjer og Lily føler seg til tider ensom og skyldig, til tross for all nærheten og kjærligheten som ligger hos de hun omgir seg med.

Jeg hadde ganske høye forventninger til denne boken og de ble absolutt innfridd! Sue Monk Kidd har skrevet en fortelling som fenger meg fra første kapittel, og personene boken handler om er veldig sjarmerende, unike og inspirerende. Jeg skulle ønske boken var mye lengre, for det var litt trist når historien var slutt. Men det tyder vel bare på at det er en god bok!



Terningkast 6


Utgitt: 2006
Forlag: Bazar
Sider: 377
ISBN: 9788280871381
Utdrag fra boken: Les her

Må nok få med meg filmen når den kommer på kino (selv om jeg er veldig skeptisk til å se filmatiseringer av gode bøker).

4 kommentarer:

Anaruh sa...

Åh - denne boken har jeg også lyst å lese. Akkurat nå holder jeg på Edens hage av Hemingway - får meg til å lengte tilbake til mine egne hvetebrødsdager.

Ang kommentaren du la igjen i listebloggen min: ikke noe problem, lister er vel strengt tatt ikke min oppfinnelse uansett.

Synes det er fint å organisere ting i lister, jeg.

Lille søster sa...

Veldig fint bok! "Havfruestolen", den andre boka til Monk Kidd, er også fin.

Stine Marie sa...

Anaruh: Du må virkelig lese denne boken, den er kjempefin! Hemingway står på min "Må lese"-liste :

lille søster: Stor sannsynlighet for at jeg kommer til å lese Havfruestolen :)

Anaruh sa...

Ha! Ser jo at jeg har kommentert her før. Måtte sjekke bokanmeldelsen din nå som det ble mer snakk om boka.

Se om jeg ikke finner den i bokhandelen/biblioteket en dag (litt raskere enn å bestille på nett). Leste du den på norsk eller engelsk? Jeg vurederer sistnevnte, siden jeg bruker engelsken min altfor lite om dagen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...