16.04.2010

Stine anbefaler: Sub Rosa

Helt ulikt meg, men her er altså en krimanbefaling!

Mitt kjennskap med Kim Småge begynte på videregående, gjennom novellen Renslighet er en dyd (som du kan lese her. Les les!) og fortsatte med samtlige av hennes krimromaner om politikvinnen Anne-kin Halvorsen. Jeg skrev særemne om tre av hennes romaner, bl.a. Sub Rosa. Jeg kunne gjerne anbefalt alle bøkene hennes, men jeg har valgt ut denne for anledningen. Så får vi se om det dukker oppe flere Småge-anbefalinger med tid og stunder.

Kunstneren Henry Aar presenterer sine bilder i Galleri Saxe i Trondheim. Bildene er laget av tapetrester fra hans eget hjem. Men ett av bildene - Sub Rosa - er annerledes. Det er satt sammen av gamle aviser og fragmenter av et brev. Så blir gallerieieren funnet drept, og alt ligger til rette for at Anne-kin Halvorsen ved Trondheim Politikammer kan ta opp jakten med morderen.

De kjente og kjære karakterene (Anne-kin, hennes håpløse tenåringsbror, kollega Vang og sjefen Sundt) er med på å gjøre historien sterk og troverdig, samtidig som man kan sitte og le litt for seg selv. Kim Småges velkjente stemme som preges av bruk av den indre monologen og gode skildringer gjør seg godt i denne historien, så vel som i de andre romanene hennes. Hun holder på leserens interesse gjennom hele boka til tross for at de mistenkte avsløres ganske tidlig i historien.

Så kjære Mankell-, Marklund-, Nesbø-, Holt-, Läckberg- og Larsson-fans; hvis dere ikke har lest noe av Kim Småge må dere gjøre det!

Det er nesten en skam å si det, men jeg har ikke lest resten av novellene i samlingen Kvinnens lange arm, så det må jeg se å få gjort! Hurra for Nasjonalbiblioteket! Flere av bøkene hennes er å finne der, så nok en gang: hurra! NB er en skatt :)

Nok Kim Småge-misjonering for nå! God helg!


...men jeg vil gjerne vite hvis noen av dere faktisk har lest noe av henne?
Eller hvis noen har tenkt til å lese f.eks. novellen Renslighet er en dyd? 


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...