27.04.2010

Under bordet av Heidi Linde

"Jenny er 26 år, og har sluttet på medisinstudiet uten å fortelle det til familien. Hun bor i bofellesskap med Sara og Trond. Jenny er en kaospilot som søker fast grunn i nytt terreng. Hun nærmer seg tilværelsen med avkledd blikk og snodige replikker som gjør henne synlig for gutten med de brune øynene. Som hun er livredd for, inntil det ikke går an å gjemme seg lenger."
(Bokkilden.no)


Jeg liker Jenny. Jeg liker hennes måte å møte verden på. Jeg kan kjenne meg igjen i frykten hennes og i de store spørsmålene hun stiller. Hun er tøff, men sårbar. Hun har sluttet på medisinstudiet for lenge siden, men har ennå ikke turt å fortelle noe til familien, og jobber for tiden på et pensjonat med en noe eksentrisk dame og en bakeglad nattevakt. Hun besøker mormoren sin på sykehjemmet, men mormoren sier bare ja og nei og er skjev i ansiktet. Hun forelsker seg i  Morten, men tør ikke innrømme det overfor seg selv. Hun mimrer tilbake til barndommen, til somrene hun tilbrakte med kusinen Cecilie og hennes slue påfunn.

Personene er troverdige og fremstår som unike individer med egne kvaliteter. De viser alle sine sterke og sine svake sider og representerer veldig godt det mangfold man finner i sin omgangskrets.

Historien har en fin stemning, og jeg kan kjenne igjen Heidi Lindes stemme fra Juggel som jeg leste for halvannet år siden. Stemningen er preget av Jennys tenkende, mimrende vesen og hennes plutselige påfunn som setter fart på historien. Man smaker på vedmodigheten over det som en gang var, så vel som lykkerusen over den første dagen i resten av ens liv. Det blir aldri kjedelig.

Og det er alltid lettlest. Boken slukes på kort tid på grunn av det muntlige språket og den enkle formen. Forfatteren er rett på sak og det er ingenting som overforklares eller dras ut i det kjedsommelige. Hvert ord virker nøye overveid og nødvendig for historien. Den kunne ikke vært noe kortere, og den kunne ikke vært noe lengre.

Og jeg elsker slutten! ;)

 Terningkast 5
Utgitt: 2008
Forlag: Gyldendal
Sider:226
ISBN: 9788205385467

2 kommentarer:

Ellen Marie Albertsen sa...

Da har jeg hentet bøkene på posten og jeg takker så meget!
De skal leses i sommer mens jeg jobber på hotellet!
Tusen tusen takk!

Groskro sa...

Nå har jeg lest ferdig Midtvinterblod, ble ikke kjempeimponert... Jeg er spent på hva du synes om på Vegne av venner. Den likte jeg veldig godt :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...