29.01.2011

Rømlingen av Alice Munro


"Sentralt i denne novellesamlingen er tre overlappende historier om Juliet, som rømmer fra sin lærerjobb på en jenteskole og kaster seg ut i en vill og lidenskapelig kjærlighetsaffære. Her er menn og kvinner, på helt forskjellige steder i livet. Runaway handler om kjærlighetens makt og svik, om bortkomne barn og tapte muligheter."
Capris.no


Denne novellesamlingen er mitt første møte med Alice Munro, og det har ikke vært annet enn en fryd å bli kjent med henne!

Jeg elsker måten hun klarer å beskrive alt fra kompliserte tanker og sinnsstemninger, til vakre miljøskildringer og sterke personkarakteristikker. Hun får det til å virke så lett, men alle vet at det ligger mye jobb - eller en helt unik fortellergave - bak hver tekst. Hun fanger det hun ønsker å si på en så konkret, men allikevel flott måte.

Sånn er det det skjer. Du legger det til side for en periode og nå og da kikker du i skapet på leting etter noe helt annet, og du kommer på det, og du tenker: snart. Så blir det etterhvert noe som bare er der, i skapet og andre ting blir stuet foran.
Denne tingen som var din blankeste skatt. Du tenker bare ikke på det. På et tidspunkt et tap du ikke maktet forestille deg, og så blir det til noe du knapt husker.
Sånn er det det skjer.
s. 83-84

Jeg skal ikke gå inn på de enkelte novellene for de har og vil bli presentert under Novelleutfordringen her (Les og forstå min begeistring). Men alle de åtte novellene er virkelig verdt å få med seg!

Terningkast 5
Utgitt: 2007
Forlag: Gyldendal
Sider: 319
ISBN: 9788205366725

1 kommentar:

fargemannen sa...

Hei!
Jeg lurte på hvordan du finner bøkene dine og tar dem til vurdering?
Er det mulig å sende noen bøker fra Bokforlaget og få dem vurdert? :)
Kontakt meg på
ida@bok-forlaget.no

Mvh
Ida Hovland

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...