20.02.2011

Akilles av Kristian Klausen - Bokbloggturné


"Fortelleren i denne romanen ankommer Røyken videregående skole en varm augustdag i 1997 for å undervise i forming.
[...] Men formingsklassen er lagt ned. I stedet tilbyr rektor ham et vikariat som kroppsøvingslærer. Ganske raskt oppdager han at gymsalen rommer uante muligheter for opplevelser og erkjennelser, og før han vet ordet av det er han kastet inn i en merkelig virkelighet - der ballspill og mytologi, krig og erotikk, fortid og nåtid - utgjør trådene i en psykisk vev."


Det var denne litt absurde omtalen av boken som fikk meg til å melde meg på Bokbloggurnéen denne gangen, og boka skulle vise seg å være minst like absurd.

Jeg går ikke noe nærmere inn på handlingen, men til tross for at boka ikke var på 200 sider en gang, så brukte jeg  for å vær ærlig flere uker på den. Grunnen til det er både fordi den ikke fenget meg mer enn at jeg bare gadd å lese et par sider i slengen, og fordi det var så mye utenomprat. Lange passasjer med utgreiinger om gresk historie eller hvordan man skal spille et ballspill. Og dermes også veldig mang løse tråder som lsren aldri får svar på. Gjesp! Boken kunne trolig vært mer interessant hvis det var blitt luket bort mye av dette, men da hadde ikke boken blitt på mer enn 100 sider er jeg redd.

Jeg føler også at språket ble for monotont, og det som kanskje var ment som humor falt ikke i smak hos meg. Men på pluss-siden så må forfatterens evne til beskrivelse av en stemning eller et gammelt minne o.l. nevnes, og hans hovedkarakter er jo uten tvil en interessant person, om enn litt sær.

Kanskje er dette en enten/eller bok, som man enten elsker eller hater? Jeg lurer litt på hvem Klausen har hatt i tankene som leser av denne romanen...

Terningkast 2
Utgitt: 2011
Forlag: CappelenDamm
Sider: 176
ISBN: 9788202345600
Denne bokbloggturnéen startet hos Kasiopeiia på mandag for deretter å gå videre til LesMye, Løvinnen, LadyNetta, Caroline, Ingalill og ble altså i dag avsluttet hos meg.


For mer informasjon om Bokbloggturnéen kan du følge den via Facebook
eller på Bokbloggturnéens nettsider.

1 kommentar:

Kasiopeiia sa...

Godt å se det ikke bare er jeg som har denne oppfatningen av boken!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...