08.03.2011

52 noveller: Den blå kjolen av Annette Mattsson

Fremdeles litt på etterskudd, men her er den åttende novellen i utfordringen 52 noveller på 52 uker.

En kvinne er ute og går tur med babyen sin i barnevogna en mørk kveld. Ved en tilfeldighet oppdager hun en butikk hun aldri har sett tidligere til tross for at hun har gått forbi der mange ganger tidligere. Butikken eies av en kvinne med hvitt hår og hvite hender, og sorte streker rundt øynene og hun selger kjoler som hun sammen med mannen har kjøpt på auksjoner rundt omkring. Kvinnen med babyen setter vognen fra seg utenfor å går inn for å kikke. Hun faller umiddelbart for en blå kjole i nervøs fløyel, men eieren av butikken er svært motvillig til å selge den fordi den har vært eid av hennes egen farmor.

Hun stilte seg på tå og strakte seg etter den, hun var så liten at hun måtte holde armen høyt løftet slik at kjolen ikke skulle sope i gulvet. Den har vært båret av en høy kvinne, min farmor, sa hun. Hun stilte seg foran speilet, la kjolen inn mot kroppen og lot den falle nedover seg. Svingte litt på seg slik at stoffet bølget rundt de tynne beina hennes. Det var en bevegelse hun hadde gjort ofte, det var tydelig.
s. 10


Denne novellen åpner samlingen, og ga meg et godt førsteinntrykk. Til tross for at den er knapp i antall sider rommer den veldig mye, både språkmessig og når det gjelder innhold og det bakenforliggende i historien.

Kvinnen som eier butikken oppleves som en skjør person, og leseren får små drypp av informasjon som kan forklare dette, men aldri helt ut. Her er det opp til leseren å gruble litt, og det synes jeg ofte er en god egenskap både ved noveller og romaner.

Jeg har tidligere lest Mattssons novellesamling Holde fast, og til tross for at jeg ikke ga den mer enn en middels karakter kunne jeg ikke la være å plukke opp den novellesamlingen jeg leser nå da jeg var på biblioteket sist. Grunnen til det er at det ikke bare stod disse to novellesamlingen der med hennes navn, men også flere andre skrevet av henne. Derfor ble jeg nysgjerrig og tenkte at jeg like gjerne kunne gi henne en ny sjanse. Anmjeldelse av samlingen som en helhet kommer etterhvert.


Novelle: 8/52
Hentet fra: Novellesamlingen Fotografiet av Annettte Mattsson
Flere av mine novelleanmeldelser finner du her,
og novelleanmeldelser fra andre deltakere i utfordringen finner du her

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...