20.03.2011

Fotografiet av Annette Mattsson


"Denne novellesamlingen er forfatterens debut som skjønnlitterær forfatter. Samlingen består av 11 noveller, som har de gjennomgående temaene ensomhet, isolasjon og ødelagte forhold."
Bokelskere.no


I likhet med Mattssons novellesamling Holde fast (som jeg leste for halvannet år siden) er også dette en litt ujevn samling, men jeg vil allikevel si at den er hakket bedre. Dette er Mattssons skjønnlitterære debut, og sånn sett fortjener den ros.

Jeg liker språket, som er litt reservert og bygger opp under karakteren til de fleste hovedpersonene. Og som i de to novellene Den blå kjolen og Kvinnene på stranden klarer forfatteren å skape en helt egen stemning som fra utsiden kan oppleves som rolig, men gjennom de virkelig gode beskrivelsene av personenes indre følelses- og tankeliv får leseren kjenne på en indre urolighet som kommer i stadig større bølger.

Er det forresten flere enn meg som synes at novellesamlinger ofte handler om triste ting? Jeg er stor fan av noveller og vil ikke være foruten, men det kunne vært kjekt med litt ny vinkling. Gi meg gjerne tips om gode novellesamlinger der lykke og glede står i fokus!

Terningkast 4
Utgitt: 1997
Forlag: Gyldendal
Sider: 130
ISBN: 9788205252646

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...