21.06.2011

En stjerne i natten av Marian Keyes


"Star Street 66 i Dublin er ikke som andre boligblokker. En usynlig kraft våker over menneskene som bor i de ulike leilighetene, men ingen er klar over det ennå. Det skal ta nøyaktig 61 dager før den fremmede røper sine egentlige hensikter - og viser sitt sanne ansikt. Men én ting er sikkert: Når nedtellingen settes i gang på dag 61, er det ingen vei tilbake.Hvem bor i Star Street 66? En av beboerne er i ferd med å forelske seg, en annen er revet mellom to elskere. Noen ruger på hemmeligheter som ubønnhørlig vil komme for en dag, og for andre får disse avsløringene tragiske utfall."
Capris.no



Jeg gleder meg alltid til å lese Marian Keyes bøker fordi hun skriver lett, humoristisk, gjenkjennelig og med en liten snert av alvor liggende under overflaten. Desverre ble jeg litt skuffet når jeg leste de første sidene, og tenkte at det kom til å bli en tung bok å komme gjennom når den tross alt har over 600 sider. Jeg tenkte at jeg ihvertfall burde gi den en sjanse, og heldigvis tok det seg opp når jeg nærmet meg 100 sider og fikk litt mer forståelse av historiene og karakterene.

Marian Keyes er fin sommerlektyre som passer godt når man ligger på ei kretisk strand og slikker sol. Men desverre leverer ikke forfatteren sin vanlige gode chicklit-kvalitet i denne mursteinen. Heldigvis er den lettlest, og hvert kapittel er på alt fra en halv side til 5-6 sider, slik at man leser fort 100 sider i slengen og dermed blir man også fort ferdig.

Karakterene har variabel kvalitet (f.eks. Mr. Conall som er kronisk i sin ufordragelige atferd og dermed veldig forutsigbar) og det virker som om forfatteren har tydd til noen nødgrep for å få historien i boks (epilogen hvor Davids skjebne blir bestemt). Slutten - hvor vi får vite historien til Maeve (og Matt) synes jeg fungerte veldig bra som en slags moral.

Vil jeg anbefale den til Keyes-nybegynnere? Nei. Til de som har lest hennes bøker før? Tja..

Terningkast 3
Utgitt: 2011
Forlag: CappelenDamm
Sider: 606
ISBN: 9788202347260

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...