22.08.2011

Uvennskap, vennskap, forelskelse, forlovelse, ekteskap av Alice Munro


"Boken inneholder ni noveller som forteller historier om uvennskap, vennskap, 
forelskelse, forlovelse og ekteskap."

Det er jammen ikke lett å skrive en anmeldelse av Munros novellesamlinger, for jeg føler at jeg ikke klarer å yte dem rettferdighet. Men jeg skal gjøre et lite forsøk.

Alice Munro er årets store oppdagelse for min del, og svært få av de novellene jeg har lest av andre forfattere kan sammenlignes med hennes. Hun skriver fantastiske noveller på en veldig lavmælt måte, og leseren (jeg ihvertfall) kan ikke la være å bli engasjert. Hun blander ofte nåtid og fortid på en måte som kanskje virker litt uklart i begynnelsen, og man vet ikke helt hvor historien skal ende. Men Munro nøster sammen alle de små trådene til en fin historie som ikke alltid ender slik man tror.

Språket er i likhet med historiene lavmælte, og karakterene tilhører middelklassen, noe som trolig gjør det lett for leseren å kjenne seg igjen.

For omtaler av noen av novellene i samlingen kan du lese her, her, her og her.

Har du ikke lest Alice Munro ennå, så bør du gjøre det snarest!

Terningkast 5
Utgitt: 2007
Forlag: Gyldendal
Sider: 318
ISBN: 9788205375680

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...