02.11.2011

52 noveller: Åser som hvite elefanter av Ernest Hemingway

Amerikaneren og den unge piken, Jig, befinner seg i Spania. De sitter på en togstasjon og venter på toget til Madrid. Sammen drikker de Anis del Toro og samtalen dreier seg etterhvert om en operasjon som muligens er i vente.

"Det er faktisk en svært enkel operasjon, Jig," sa mannen. Det er i grunnen ikke noen operasjon i det hele tatt."
Piken så ned på bakken mellom bordbena-
"Jeg var så sikkr på at du ikke ville ha noe imot md, Jig. Det er jo en rn bagatell. De bare slipper inn luft."
Hun sa ingenting.
"Jeg blir med deg og jeg skal være hos deg hele tiden. De bare slipper inn luften og så går naturen sin gang."
"Og hva skal vi gjøre etterpå?"
"Etterpå er det bare fyd og gammen. Slik som vi hadde det før."
"Hva er det som får deg til å tro det?"
"Det er jo det eneste som plager oss. Det er det eneste som har gjort oss ulykkelige."
s. 71-72
Nok en god novelle av Ernest Hemingway. Han forteller en historie hvor leseren må tolke litt selv. Selv om de fleste nok allerede ved dette utdraget vil skjønne hva det dreier seg om. Den kjennes veldig realistisk ut og ikke minst like aktuell i 2011 som i 1927.



Novelle: 32/52
Hentet fra: Novellesamlingen Hemingways beste: Utvalgte noveller (...) av Ernest Hemingway
Flere av mine novelleanmeldelser finner du her,
og novelleanmeldelser fra andre deltakere i utfordringen finner du her

2 kommentarer:

Bai sa...

Eg har også denne Hemingways Beste-samlinga liggjande. Kjekt å lese litt om novellene.

Eg held forresten på å oppdatere oversikten. Eg beklager at eg ikkje har fulgt opp dette, slik eg burde.

Syk pike sa...

Denne novellen er GOD. Man burde i det hele tatt lese flere noveller...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...