18.12.2011

52 noveller: Pernille oppe og nede av Levi Henriksen

Det er på tide med en søt julehistorie, og det får man i denne novellen. Den handler om en gutt, Thomas, som er forelsket i Pernille, ei jente i klassen. Han lurer seg unna julgudstjenesten sammen med skolen og går hjem sammen med Pernille, som er Jehovas vitne. Før de setter seg på bussen går Thomas innom en kiosk og kjøper en bok til søsteren sin, men når Pernille ser at det er den nyeste boken i en serie hun leser spør hun om å få låne den. Thomas klarer ikke å si nei, og Pernille lover å levere boka senest kl. 17 på julaften. Så kommer julekvelden og han sniker seg ut gjennom badromsvinduet og hjem til Pernille for å hente boka. Men han klarer ikke å si nei til invitasjonen om å komme inn en tur...

Resten av dagen og hele neste dag kan jeg kjenne det: Det kalde kinnet hennes som klemte mot mitt. Jeg kjenner det når jeg smaker på julepølsa. Jeg kjenner det når vi spiller Trivial Pursuit, og Maria for en gangs skyld ikke blir sur når hun taper. Jeg kjenner det når mamma pynter treet, og ber meg finne gardintrappa for at vi skal få satt på spiret. Ja, jeg kjenner det så godt at jeg ikke blir irritert når mamma spør om jeg kan hjelpe henne, enda hun vet jeg har vært høyderedd siden tredje klasse, den gangen jeg skulle gjøre den samme jobben og falt inn i treet.
s. 120
Som sagt; en søt julehistorie om livets første forelskelse, om det første kysset og den varme gode følelsen man får inni seg av en klem. Man kan ikke annet enn å smile av denne novellen. :)


Novelle: 45/52
Hentet fra: Hjem til jul av Levi Henriksen
Flere av mine novelleanmeldelser finner du her,
og novelleanmeldelser fra andre deltakere i utfordringen finner du her

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...