30.05.2012

Hestenes dal av Jean M. Auel


"Ayla er på leting etter sin egen stamme etter å ha blitt utstøtt av klanen som adopterte henne. Hun finner bare en lukket dal hvor en flokk hester holder til. Her knytter hun et nært vennskap med dyrene, lærer nye jaktmetoder og kjemper for å overleve. Men hennes lengsel etter nærhet og kjærlighet til andre mennesker blir ikke oppfylt før skjebnen bringer den unge Jondalar inn i hennes liv. For Ayla blir dette en oppvåkning til et nytt liv."Capris.no


Det har jammen blitt to år siden jeg leste den første boken i Jordens barn-serien; Hulebjørnens klan! Og grunnen til det er nok at jeg synes de har vært litt tunge å lese. Men den følelsen snudde når jeg kom halvveis i denne bok nr. 2 i serien. Da har jeg pløyd kapittel etter kapittel på kort tid, og skjønner egentlig ikke hvorfor jeg har brukt så lang tid på den første halvdelen av boka.

I denne romanen møter vi Ayla som har måtte forlate Klanen hvor hun ble tatt inn i varmen i forrige bok. Hun drar ut på en lang reise og bosetter seg etterhvert i en stor hule for å overvintre. Men våren og sommeren kommer, og en ny vinter likeså. Hun er usikker på om hun skal tørre å reise videre for å treffe de Andre, som angivelig skal være mer lik henne enn hva menneskene i Klanen var, og mens hun bruker flere år på å tenke seg om, så får hun seg en nær venn i hesten Vinnie, og etterhvert også en huleløve-valp.

Parallellt med denne historien får vi høre om Jondalar og Thonolan, to brødre som setter ut på en reise. De treffer flere ulike hulesamfunn og hos Mamutoiene forelsker Thonolan seg i en kvinne som han gifter seg med og starter en familie med. Desverre går ikke alt sånn det skal, og de to brødrene reiser videre, og snart møter Jondalar Ayla.

Det er en roman som er spekket med handling, så vel sommye tankeaktivitet. Leseren får et innblikk i hvordan det er for Ayla å vær utstøtt fra Klanen og samtidig ikke høre hjemme i noe annet hulesamfunn. På mange måter er det universelle tanker og følelser som er like relevant i dag som for tusenvis av år siden.

Og selv om det er en del tungsinn i historien, så er det også mye glede over små og store ting, og det er mye spenning fra kapittel til kapittel, selv om det tok litt lang tid å gi meg den herlige lese-kick følelsen der jeg bare MÅ vite hva som skjer videre.

Alt i alt synes jeg denne boka var bedre enn den forrige, så jeg glimter til med et øye mer på terningen! :)

Terningkast 5
Utgitt: 2002
Forlag: Aschehoug
Sider: 415
ISBN: 9788203206511

4 kommentarer:

Mari sa...

Jeg begynte på den første boken i fjor men klarte liksom ikke helt å la meg fange. Ut i fra det du skriver bør jeg lese den og la den andre boken få en sjanse :) FLott omtale, Stine Marie. Håper alt står bra til!

astridterese sa...

Jeg liker også denne serien, men har ikke kommet så langt at jeg har fått lest den siste. Nå kan jeg jo unnskylde meg med at den har vært utlånt fra biblioteket siden den kom. Men det er jo egentlig bare å stille seg i kø :-D

Askeladden sa...

Har faktisk alle bøkene i serien utenom den siste. Men denne serien virker sååå spennende at jeg må ta lese bøkene snart!!!. Har forøvrig sette filmen som jeg ELSKET<3.

Gråbekka`s Blogger sa...

Begynte på serien:) Leste første boka, men tror det stoppa opp for meg på andre boka. Kanskje jeg skal prøve meg igjen for jeg likte jo historien, men sleit at den var litt langdryg:) Ha en flott helg:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...