25.10.2012

Alt jeg vil er å kysse deg av Charlotte Glaser Munch - Bokbloggturné


"Når man går i niende, forelsker man seg i de som går i tiende. Til nød i en førsteklassing på videregående. Man holder seg langt unna voksne menn. Det gjorde Sara også, helt til hun plutselig befant seg på utsiden av livet sitt og ikke fant inn igjen. Da oppdaget hun Adam."


Sara og familien har flyttet tilbake til Asker etter mange år i Tromsø, og nå føler hun seg ensom og glemt. Glemt av familimedlemmene som fortsetter sine liv som om ingenting har hendt, og glemt av bestevenninnen Siv i Tromsø. Sara kjenner ingen fordi hun var så liten når de flyttet, men etter litt press fra moren blir hun kjent med ei jente i klassen som går samme vei til skolen. Men Sara er redd for å ikke bli likt og tror at alle synes hun er "den rare jenta fra nord." For å få tiden til å gå utenom skolen sitter hun barnevakt for nabogutten Ivar på halvannet år, og det viser seg etterhvert at foreldrene til denne gutten skal skille lag og moren hans skal flytte sammen med den nye kjæresten sin. Sara får spørsmål av guttens far, Adam, om hun vil fortsette å passe på Ivar noen ganger i uken. Hun er litt ambivalent, men velger å fortsette som barnevakt fordi hun tross alt har blitt glad i den lille gutten og synes han fortjener en viss stabilitet midt oppi det hele. Dermed må Sara stadig omgås Adam og en forelskelse er under oppseiling.

Dette er definitivt et vanskelig fyfy-tema, men forfatteren skildrer det på en grei, politisk korrekt måte hvor Adam, den voksne, tar - som seg hør og bør - ansvaret. Og det er en nokså uskyldig forelskelse som finner sted, passende for en ungdomsroman hvis man jamfører med f.eks. voksenversjonen Lolita.

Men dette er ikke stor litteratur. Dette er ikke en drivende spennende roman og jeg hadde nok ventet noe som var litt mer engasjerende. Jeg ventet liksom på at noe skulle skje hele tiden, men det var aldri noe som virkelig fattet min interesse. Dette er mer følerier og tanker enn det er handlinger. Og slike bøker må jo også få en plass, men jeg er allikevel skuffet. Jeg savnet blandt annet et bedre, mer fargerikt språk. Og så synes jeg Sara riktignok er en reflektert ung dame, men hun kunne vært litt muntrere.

Terningkast 3
Utgitt: 2012
Forlag: Cappelen Damm
Sider: 152
ISBN: 9788202388522
Les utdrag fra boka her


Bokbloggturnéen startet hos Ungdomsboka på mandag, og deretter var det Lene og Marielle som blogget om den. I morgen er det Elin sin tur, og så følger Ingaplinga og Ingvild.


For mer informasjon om Bokbloggturnéen kan du følge den via Facebook 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra omtale! :)

Jærbibliotek Ung sa...

Du oppsummerte handlingen virkelig godt her.

Jeg opplever mange ungdomsbøker som ganske nådeløse, så "glade" ungdomsbøker er alltid velkomne. Men kanskje du har rett i at det blir for tannløst? Jeg lurer på om jeg skal lese "Lille ekorn" av Linn T. Sunne, samme tema, men med mer bitt.

Bjørn

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...