31.01.2013

For mye lykke av Alice Munro


"
I den første fortellingen får en mor hjelp fra helt uventet hold - etter å ha mistet sine tre små barn. I andre historier avsløres de virkelig dype hullene i et ekteskap og barns uventede ondskap."
Carpis.no


Alice Munro ble en favoritt fra første stund og dermed må jeg få med meg mest mulig av det hun har skrevet. Denne gangen dreier novellesamlingen om lykke. Eller fravær av lykke?

Novellen Dimensjoner er en av favorittene fra denne samlingen. Den innleder boka og handler om en mor som har lidd et stort tap og bærer på en enorm skyldfølelse. På vei til å møte sine barns far opplever hun så endelig å kunne være til hjelp og nytte, og ha en innvirkning på en avgjørende situasjon i motsetning til det som har skjedd tidligere.

Det var en kjølig morgen, tidlig vår, men med sne på bakken, og der satt Lloyd på trappen uten jakke.
"God morgen," sa han med høy, tilgjort høflig stemme.
Og hun svarte god morgen, med en stemme som lot som den ikke oppfattet sarkasmen i hans.
Han flyttet seg ikke for å slippe henne forbi.
"Du kan ikke gå inn der," sa han.

Hun tenkte det var best å ta det rolig.
"Ikke
hvis jeg sier vær så snill, engang?"
Han så på henne, men svarte ikke. Han smilte med sammenknepne lepper.
"Lloyd?" sa hun. "Lloyd?"
"Ikke verdt at du går inn."
"Jeg fortalte henne ingenting, Lloyd. Jeg beklager at jeg gikk min vei. Jeg trengte bare et pusterom, skjønner du."
"Ikke verdt at du går inn."
s. 24
Frie radikaler er også en veldig god novelle, og handler om Nita som har blitt enke og sitter igjen i huset med alle sine og ektemannens eiendeler. Plutselig står en ung mann på døren og ber om å få se på sikringsskapet hennes. Etter en kort tur ned i kjelleren kommer han opp til Nita og det viser seg at han slett ikke er den han har utgitt seg for å være.

"Pen tallerken," sa han og holdt den opp som om han hadde lyst til å speile seg i den. Akkurat da hun vendte oppmerksomheten mot eggene, hørte hun den smelle i gulvet,
"Å, gubbevaremegvel," sa han med en ny stemme, en pipestemme, avgjort ubehagelig. "Se hva jeg har gjort, da."
"Alt i orden," sa hun og visste nå at ikke noe var det.
s. 142
Enkelte kvinner handler om herr Crozier, hans kone, hans gamle mor, hans gamle mors massøse Roxanne og en 13 år gammel jente. Denne jenta får sin første jobb hos denne familien og hennes oppgave er å se til herr Crozier som er sengeliggende grunnet leukemi. Fra sitt ståsted får hun et innblikk i de tre kvinnenes relasjoner til mannen i huset, og hverandre. 

Han ba meg gå til skatollet på den andre siden av rommet og åpne den lille skuffen til venstre, og se om jeg kunne finne en nøkkel.
Jeg gjorde det. Jeg fant en stor, tung, gammeldags nøkkel.
s. 204
 
Barnelek er en novelle som holder på spenningen til siste slutt og viser frem en side av barn som kanskje er litt tabu. Barn er nemlig ikke bare naive og uvitende.

Det kunne ha vært et uhell. At vi forsøkte å gjenvinne balansen og grep etter denne nærmeste, store, gummiaktige tingesten, uten riktig å forstå hva vi gjorde. Jeg har tnkt nøye gjennom alt. Jeg tror vi kunne fått tilgivelse. Små barn. Vettskremte.
Ja, ja. Visst knapt hva de gjorde.
Er det noe sannhet i dette? Det er sant at vi i én forstand ikke tok noen avgjørelse, ikke i første omgang. Vi så ikke på hverandr og bestemte hva vi deretter, bevisst gjorde.
s. 248

Resten av novellene er litt mer middelmådige, men en gjenganger i alle novellen - de gode og de ikke fullt så gode - er den fantastiske skildringen av hvert enkelt menneske og spesielt hovedpersonenes tanker og deres forhistorier. Jeg elsker hvordan Munro tar oss med tilbake i tid for å skape en total helhet og kanskje en dypere forståelse av de gjerninger som blir gjort. Dette er virkelig forfatterens sterkeste side!

Terningkast 4
Utgitt: 2010
Forlag: Gyldendal
Sider: 337
ISBN: 9788205408692

1 kommentar:

Lille søster sa...

Jeg er også veldig glad i Alice Munro. Og denne samlingen var god. Imponerende å skrive så godt når man er såpass oppe i årene.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...