14.08.2013

Nathalie av David Foenkinos

"Nathalie og François er det perfekte paret. Når François plutselig dør er Nathalie overbevist om at hun aldri kommer til å se på en mann igjen. Spesielt ikke en nerdete og sjenert svenske, som hennes kollega Markus. Men en dag kysser hun ham på ren impuls og en annerledes kjærlighet begynner sakte, men sikkert å spire mellom to umake og kompliserte sjeler."
Capris.no


Jeg er og forblir en sucker for kjærlighetsbøker, i mange mulige varianter. Og denne romanen er på en måte en litt utenom det vanlige. For hovedpersonen, Nathalie, får ikke sin perfekte makker selv om alt ser ut til å gå den veien. François dør en plutselig og helt uventet død, og som seg hør og bør er den etterlatte kvinnen overbevist om at hun aldri noen gang kommer til å elske en annen mann igjen. François var jo hennes fisk i havet! Og når den svenske og lite sjarmerende fyrn Markus dukker opp er det ingen som kan tro at de to passer sammen. Men hun kysser ham. Egentlig helt uten mål og mening med gjerningen sin. Og vips, så er kjærlighetsdramaet i gang!

Jeg ble fryktelig skuffet når François døde, og ikke hadde jeg rukket å lese så fryktelig langt heller, så jeg følte meg nesten snytt, og på lik linje med det Nathalie tenkte, så mente jeg at det kunne da ikke finnes noen bedre mann for henne enn hennes avdøde kjærlighet! Litt forsmådd følte jeg meg og det tok litt tid før jeg slapp Markus inn i varmen, men at han har sin sjarm han også får leseren kjennskap til litt etter litt.

Noe enkelt forhold er det ikke mellom disse to ytterpunktene av noen skapninger som Nathalie og Markus er, og det går litt opp og ned (som det tross alt skal i et forhold mellom to umake?), men det er desverre litt forutsigbart alt i alt. Ikke så mange overraskelser.

Men språket (malende, men allikevel aldri pompøst) gir romanen et stort løft, og de korte "kapitlene" med ironisk og underholdende informasjon som er relevant for teksten krydrer opp historien. Stemningen er - til tross for en trist start - varm og humoristisk, men i enkelte tilfeller ble jeg sittende som et lite spørsmålstegn som lurer på om det er ment at noe skal være troverdig, eller om de kun er ment som litt sarkastiske spark.

David Foenkinos er nytt bekjentskap for meg, men angivelig er han godt kjent i sitt hjemland, Frankrike, både som forfatter og manusforfatter. Denne boken er også filmatisert, for to år siden, med selveste Audrey Tatou i hovedrollen. Mon tro om den er verdt å få med seg?

Boken lanseres 19. august.

Terningkast 4
Utgitt: 2013
Forlag: Bazar
Sider: 160
ISBN:
9788280875051
Utdrag kan leses her


Boken fikk jeg gratis tilsendt fra forlaget på deres eget initiativ, uten noen krav om omtale!

2 kommentarer:

Anette sa...

Flott omtale! Kjenner at denne boken pirrer nysgjerrigheten min, er selv en sucker for lovestories :)

astridterese sa...

En fin omtale! Jeg har lest flere omtaler om denne boken nå og lurer på om ikke jeg også må lese den! Takk for fint tips!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...