22.09.2013

Ta vare på mamma av Shin Kyung-sook


"Det er under et familiebesøk i storbyen Seoul at mamma blir borte. Hun var rett bak ektemannen når han gikk på toget, og så var hun plutselig ikke der lenger. Mens barna krangler om hvordan de skal lete etter henne, og faren vender hjem til landsbyen for å vente, forteller hver av familiemedlemmene sin egen historie om livet med moren."


Denne romanen hadde jeg hørt og lest mye positivt om, og som "nybakt" (frøken A har rukket å bli 15 mnd allerede) mamma og familiekjær kreps ble den ført opp på leselisten, kjøpt (på Mammutsalg, mon tro?) og påbegynt - i sommer.

Jeg har altså brukt tre måneder på å komme gjennom denne boken som jeg normalt sett ville brukt tre dager på, og må nok skylde både på jobb, fritidsaktiviteter og bryllup som har gjort lesing veldig oppstykket, men man kommer heller ikke unna at romanen i seg selv må ta på seg litt av skylda. 

En mor forsvinner og familien står igjen med så mange spørsmål og så mange minner og historier, sammen og hver for seg. Det er en historie om en mor som har høye forventninger til seg selv i forhold til å være nettopp mor og kone. Hun setter stadig familiens behov foran sine egne, og mann og barn virker nærmest blind for hennes behov, også når hun får symptomer som burde vært sjekke hos legen. Men gjør hun disse tingene av eget ønske eller er det en plikt hun er pålagt, og i så fall av hvem?

Boka belyse mange viktige temaer (som er like allmenngyldige i dag som for flere tiår tilbake, så vel som at de er aktuelle for både østlige og vestlige kulturer) om det å være mor, far og barn, og om familielivets dynamikk. Hva vil det si å være mamma. Hvilke roller spiller vi som en del av en familie? Hvilke plikter har vi ovenfor hverandre som familiemedlemmer? Hva gjør oss lykkelige? Og kjenner vi virkelig hverandre selv om vi lever under samme tak?

Historien fortelles fra den forsvunnede morens perspektiv, fra ektemannens side og fra den ene datteren og sønnen. Og selv om det er delt tydelig inn i kapitler, så var det litt for mye hopping (fra en historie til en annen) innad i kapitlene at det for meg føltes litt rotete. Og jeg syner heller ikke at historien(e) som ble fortalt var så spennende at jeg ikke kunne legge den fra meg. Så boka kunne fint ligge i fred på nattbordet (og gi meg dårlig samvittighet, men allikevel ikke vinne over behovet for søvn eller lysten til å "bare sjekke noe på mobilen") en uke eller tre. I tillegg var det en del som jeg ikke klarte å relatere til mitt eget liv, hovedsakelig med tanke på kulturforskjeller.

Moralen er derimot tydelig; si det du tenker på til den du har kjær før det er for sent!

Terningkast 3
Utgitt: 2011
Forlag: Press
Sider: 239
ISBN:
9788275473941
Les begynnelsen av romanen her (i høyre kolonne: "Bla i boka!)

1 kommentar:

Groskro sa...

Denne boken er da så fin :) Men det er fint å lese at ikke alle er enige, da hadde det blitt kjedelig å lese bokomtaler!

Ha en fin søndag :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...