16.01.2014

Rett bok til rett tid - del 2

Les del 1 her

Bienes hemmelige liv av Sue Monk Kidd leste jeg på stranden på den greske øya Naxos sommeren 2008, og historien om ungjenta Lily fra sørstatene i USA som sitter på mange spørsmål om sin avdøde mor og hvordan hun finner frem til svarene gjorde sterkt inntrykk på meg. Både fortellingen i seg selv, men også de sterke karakterene (spesielt søstrene, August, June og May). Trekkene til hovedpersonene er lett å kjenne igjen blant mennesker man kjenner i det virkelige liv og det er en troverdig historie med mye varme og kjærlighet, ispedd en passe dose tristhet og sårhet. Om jeg noen gang kommer meg til USA, så vil jeg definitivt dra til sørstatene og oppleve kulturen der, for alle menneskene jeg har lest om i diverse bøker hvor fortellingen finner sted nettopp der, virker så ærlige og varme, og med en stor personlighet.

Johan Harstad har jeg hørt mye bra om, og en naturlig innfallsvinkel til hans forfatterskap ville kanskje vært å lese boken om Buzz Aldrin siden det er den jeg har hørt mest om, men mitt valg falt på novellesamlingen Ambulanse. Antageligvis litt yrkespåvirket, men også fordi jeg er veldig glad i noveller og synes at man burde lese mer av den sjangeren. Jeg leste boken høsten 2009, som nyutdannet sykepleier og full av inntrykk etter mine første måneder i min første heltidsjobb. Perfekt timing!
Alle novellene handler på et vis om ensomhet, enten den er reell eller innbilt. Og forfatteren setter lyset på det faktum at mennesket er aldri helt alene her i verden, selv om det kan føles sånn nå og da. Hovedpersonene i novellene spiller også biroller i andre noveller i samlingen, og med den tilbakevendende ambulansen skaper det en veldig fin helhet. Språket er det ingenting å utsette på. Det er veldig stemningsskapende og tilpasset hver enkelt novelle/hovedperson.

Siste bok ut i denne omgang må bli Fordeler og ulemper ved å være til av Vigdis Hjorth. Denne (lyd)boken ble mitt første møte med Hjorth og siden har jeg lest mange av hennes bøker. Lydboken hørte jeg på mens jeg satt på den bussen på vei fra studiebyen Bergen hjem til mine foreldre. Den ga meg en god følelse og stemningen bar preg av sommer, sosiale settinger og underlige karakterer. Minnet på en måte litt om studentlivet. Hovedpersonen Nina er en optimistisk alenemor med en datter på ti år, og hun har akkurat kjøpt et gammelt pensjonatet på Tjøme, hvor hun tilbringer sommerdagene sammen med datteren, gjestene som bor der og naboene i området. Det skjer både morsomme, spennende og ikke fullt så positive ting, men jeg satt igjen med en god følelse - og stor interesse for resten av Hjorths forfatterskap.


Hvilke bøker har vært rett bok til rett tid for deg?

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...