11.01.2015

Skyggedød av Anne Holt

"En regnfull fredag ettermiddag i juli 2011 dør det åtte år gamle enebarnet Sander Mohr i sitt eget hjem. Foreldrene er utrøstelige. Kriminalpsykologen Inger Johanne Vik tror som alle andre at dødsfallet skyldtes en tragisk hjemmeulykke. Bare purunge Henrik Holme, nyutdannet politibetjent for seks uker siden, fatter mistanke: Alt var muligens ikke slik det skulle være i det resurssterke og tilsynelatende velfungerende hjemmet på en av Oslos beste adresser."
Adlibris.no 


Mitt første møte med Anne Holt var via legeromanen Flimmer som hun skrev sammen med broren Even Holt, og når jeg kom over en omtale av Skyggedød fant jeg ut at jeg ville gi den en sjanse også. Boka har jeg lyttet til via Storytel-appen på mobilen (Fikk den 1 mnd gratis via en kampanje for Storytel hos Buzzador) og i motsetning til tidligere så har jeg klart å fullføre en hel lydbok uten å sovne eller bli altfor distrahert av andre tanker. Så det litteraturmålet for 2015 er altså allerede nådd! Og kanskje blir det flere lydbøker ved andre anledninger? Men over til saken:

Barnemishandling, enten det ender med døden eller ei, får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg, og jeg tenker med skrekk og gru på f.eks. Alvdal-saken som jeg leste om i fjor. At noe slikt kan skje i dagens samfunn er ubegripelig, men det er derfor også viktig at temaet tas opp og prates om.

I denne historien om 8 år gamle Sander Mohr som angivelig faller ned fra en gardintrapp og dør hjemme, blir leseren tatt med på mange stikkveier og hvem man tror er den skyldige vil forandre seg litt underveis, men spesielt mot slutten. Det er noe som ikke stemmer bak den perfekte fasaden og stadig nye historier dukker opp for Inger Johanne, rettspsykologen og Henrik Holme, den nyutdannede politimannen som etterforsker saken i skyggen av terrorangrepet 22. juli 2011. Sander har gjennom sitt korte liv flere ganger vært på sykehus/hos lege med sykdom og skader, og enkelte ved skolen har også plukket opp mistanker om at noe foregår på hjemmebane, men ikke gjort noe med det. 

Og det er nettopp dette mye av boken dreier seg om; at de som omgås barnet og foreldrene velger å se vekk fordi man ikke klarer å ta inn over seg og tro på det som antageligvis foregår rett foran nesa si.

Fortellerstemmen til Unn Vibeke Hol er behagelig å høre på og hun leser med innlevelse og gir liv til karakterene, selv om språket til Anne Holt ikke er noe voldsomt å skryte av. Noe av årsaken til at jeg har gitt opp lydbøker før er nettopp p.g.a. monotone stemmer som snarere dysser meg i søvn enn holder på interessen.

Selv om det er et engasjerende tema blir ikke historien mer enn litt spennende. Jeg sitter ikke og trommer med fingrene og venter på hva som vil skje i neste sekund. Så får jeg heller håpe at oppfølgeren til Flimmer som står og venter på meg i bokhylla gir meg litt mer spenning.

 Terningkast 3


Utgitt: 2012
Forlag: Piratforlaget

Format: Lydbok

Timer: 10t 30min
ISBN:
9788281434639

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...