25.02.2015

Sudden death av Anne Holt og Even Holt

"Det er Champions League-finale på Wembley Stadion, og hjertelegen Sara Zuckerman er til stede. Idet dommeren blåser av kampen, er det bare Sara som oppdager spilleren som segner sammen på banen. 600 millioner TV-seere blir vitner til at hennes resolutte inngripen berger livet til spilleren. Saras nyvunne berømmelse fører til et møte med finansmogulen Najib Aysha, eier av Premier League-klubben Notting Hill. Men møtet mellom de to skal vise seg å bli skjebnesvangert. For dem begge."


Krim er jo egentlig ikke min greie, men så fort det dreier seg om leger, sykehus og lignende er jeg litt mer villig til å gi boka en sjanse. Det var nettopp derfor jeg fikk mitt første møte med krimdronningen Anne Holt (og broren Even Holt, som er lege og medforfatter i begge disse bøkene) via boken Flimmer i 2010. Det var et fint møte, og når jeg så at de hadde kommet med en uavhengig oppfølger var det klart jeg ville lese denne også.

Sara Zuckerman er på fotballkamp med kjæresten sin, som også er trener for fotballaget Notting Hill, og kommer til unnsetning når en av spillerne på motstanderlaget faller om rett etter kampen. Hun ønsker ingen oppmerksomhet rundt seg selv, men det er ikke til å unngå at eieren av Notting Hill, Najib Aysha, vil ha henne på middag. Og slik blir det. Her får hun høre historien om et dramatisk ran i hans hjem for 10 år siden og historiene Herr Aysha forteller henne får henne til å minnes en hendelse den gangen hun bodde i USA. Samtidig er Saras gamle kollega Ola Farmen ansatt som lege i fotballkubben Notting Hill og han oppdager sammenhenger mellom flere lignende hendelser blant nåværende og tidligere  fotballspillere, og sammen nøster de opp informasjon som ligger meget godt skjult for omverdenen, gjemt bort av mektige mennesker.

For å være ærlig så holdt jeg på å avbryte boka når jeg var halvveis fordi jeg ikke synes den ble spennende nok, og i likhet med Flimmer, så er det også tidvis i denne romanen litt for mye forklaring for min smak, men fordi den tross alt er veldig lettlest, så valgte jeg og fortsette. Spenningen er der utover i boken, men det er akkurat som om den bare ligger og ulmer og ikke riktig klarer å blusse skikkelig opp, desverre. Det var også altfor lite lege/sykehuspreg på denne romanen til at jeg likte den noe særlig. Jeg foretrekker når handlingen for det meste finner sted på nettopp sykehus og lignende miljøer. Det ble for mye politisk prat, rett og slett.

Og selv om ett av mysteriene blir løst, så kommer forfatterne med en cliff hanger som i mine øyne peker sterkt mot en oppfølger. Men sannsynligheten for at den finner veien til mine bokhyller er nok heller liten.


Vurdering: &&&&&&
Utgitt: 2014
Forlag: Vigmostad & Bjørke

Sider: 445
ISBN:
9788241910982  
Fra: Bokhylla

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...