22.03.2015

Alice av Judith Hermann


"I fem fortellinger følger vi Alice gjennom opplevelse av tap og minner knyttet til fem dødsfall, fem menn hun på en eller annen måte har stått nær. Hvordan så han egentlig ut? Hvordan snakket han, bannet han, eller smilte han? Tilbake ligger klær, bøker, bilder, minner og eget liv. Hermann forteller om å leve videre, om å slippe taket og om den klarhet dagene kan få mens man venter på at det skal gå over."


Judith Hermann ble jeg kjent med for en del år siden, ved en enkel tilfeldighet hvor jeg var innom biblioteket og ikke hadde noen spesifikke bøker i sikte, men gikk mest på måfå rundt og kikket. Det var Sommerhus, senere som ble med meg hjem og vekket interessen min, og senere måtte jeg derfor lese Bare gjengangere som også falt i smak.

I novellesamlingen Alice møter vi denne kvinnen som er knyttet til fem ulike menn som hun mister til døden. Hun reflekterer over deres siste møter, deres historier sammen, og hvordan de så ut, oppførte seg, snakket og hvordan de påvirket henne.

Det er mye som ennå er uklart for meg hva gjelder Alice og tre av hennes menn. Novellene om Onkelen Malte og samboeren Raymond er ikke like hemmelighetsfulle og førstnevnte er antageligvis den novellen jeg likte best. Mens historiene om Richard, Conrad og Micha ikke gir mange hint om hvilke relasjoner det dreier seg om. Er de ekser eller gamle elskere? Er de nære venner eller læremestere? Og samtidig er det i nåtid kvinnelige skikkelser som er sammen med disse mennene, og som tilsynelatende har gode, åpne forhold med Alice. Jeg får altså ikke helt grep på det.

I likhet med de foregående novellesamlingene er denne også nøktern i sin stil, både når det gjelder handling og språk, men hun bevarer også den rolige, rytmiske tonen. Som regel er et dødsfall et slags vendepunkt og en begivenhet som vil kreve sin plass i historien, men i disse novellene er dødsfallene mer eller mindre ventet og de utgjør dermed ikke et stort poeng. Det er det derimot relasjonene og Alices tanker og minner om mennene som utgjør.

Samlingen har fått mange gode lovord, men jeg klarer ikke å dele deres syn. Dette ble for vagt og uinteresant, og jeg må si at jeg ble skuffet etter at de to andre samlingene falt så godt i smak hos meg. Allikevel kan jeg ikke la være å bli fristet til å lese forfatterens romandebut All kjærlighets begynnelse, som har kommet ut på norsk i år.


Vurdering: &&&&&&
Utgitt: 2013
Forlag: Pelikanen
 
Sider: 144
ISBN:
9788293237075
Fra: Lånt på biblioteket

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...